Każdy marzy o tym, żeby praca szukała jego, a nie odwrotnie. Co zrobić, aby czuć się bezpiecznie na rynku pracy i nie martwić się tym, że pracodawca nikomu nie daje gwarancji zatrudnienia? Odpowiedź jest jedna – headhunter, daj się znaleźć i nie popełniaj błędów, które zamiast przybliżać Cię do celu, sprawią, że telefon stale milczy.

Jak wygląda z punktu widzenia headhuntera proces rekrutacji? Na początku warto podkreślić (o czym poszukujący pracy często zapominają), że headhunter szuka na zlecenie klientów, czyli działa w imieniu organizacji, która w danym momencie potrzebuje zatrudnić pracownika. Od momentu podpisania zlecenia aż do prezentacji najlepszej trójki kandydatów mija na ogół kilka tygodni. W tym okresie czasu headhunter robi research, zdobywa informacje, przeprowadza wywiady telefoniczne, zbiera CV, a następnie przez 2‑3 tygodnie spotyka się bezpośrednio tylko z najlepiej rokującymi kandydatami, ale odpowiadającymi wymaganemu profilowi. Ostatni tydzień to zazwyczaj czas na wyjaśnienie wszelkich wątpliwości odnośnie wybranych osób, podjęcie decyzji, kto znajdzie się na tzw shortliście, oraz sporządzenie raportów oraz rekomendacji dla klienta. Headhunter przygotowuje również listę rezerwowych kandydatów na wypadek gdyby zaprezentowana osoba wypadła z procesu rekrutacyjnego.

Headhunter – kto jest dla niego kandydatem idealnym?

Idealny kandydat dla headhutera to osoba spełniająca trzy kryteria: ma doświadczenie, pożądaną osobowość i pracuje już w branży, a więc ma właściwą wiedzę na temat środowiska, w którym pracuje klient. Osoby z potencjałem niespełniające wymienionych powyżej warunków brane są pod uwagę tylko wtedy, jeśli w danym momencie niemożliwe jest znalezienie oraz zatrudnienie „kandydata idealnego”.

W związku z tym, iż praca headhuntera polega głównie na docieraniu do potencjalnie najlepszych kandydatów, którzy zazwyczaj nie szukają aktywnie pracy, warto tak zarządzać swoją karierą oraz wizerunkiem, widocznością w sieci, by szybko ale i z łatwością włączyć się do procesu rekrutacyjnego.

8 zasad przybliżających do celu w oczach headhuntera

Jeśli chcesz świadomie kierować swoją karierą zawodową oraz co jakiś czas otrzymywać kolejne oferty pracy, musisz poważnie podejść do tego oraz konsekwentnie przestrzegać paru istotnych zasad.

Bądź świadomy własnych umiejętności

Zadbaj o to, żebyś był świadomy własnej wartości zawodowej. Powinieneś wiedzieć, co potrafisz, co możesz zaoferować Twojemu nowemu pracodawcy, jakie masz mocne i słabe strony, w jakim punkcie jesteś teraz i gdzie chciałbyś być docelowo

Przygotuj profesjonalnie profil na LinkedIn

Ważny jest odpowiedni nagłówek, zdjęcie i CV. Warto, abyś posiadał rekomendacje osób, które wcześniej z tobą pracowały.

Nagłówek nie powinien posiadać treści w stylu: „Szukam pracy” bądź „Szukam nowych wyzwań”. Sugeruje on wyraźnie, że masz problem z jej znalezieniem. Warto umieścić tam zdanie mówiące o tym kim jesteś, a z kolei zdjęcie ma to potwierdzać. Im wyższe stanowisko zajmujesz, tym istotniejsze, abyś opisywał własne osiągnięcia i odpowiedzialność hasłowo, pokazując cyfry i procenty, wymierne efekty swoich działań. Dbaj o swój profil, niech będzie aktualny, bądź aktywny, jednak nie przesadzaj z widocznością oraz angażowaniem się w dyskusje. Codzienne bywanie na profilach społecznościowych dla headhuntera jest oznaką, że masz na to czas, czyli że nie wykonujesz zbyt wielu zadań w teraźniejszej pracy.

Zbuduj własną markę w social mediach

Udzielaj się na forach w własnej dziedzinie, pogłębiaj wiedzę odnośnie tego, czym się zajmujesz, pisz bloga. Prezentuj na nim między wierszami, czym zajmujesz się zawodowo bądź jakie masz zainteresowania. 

Nawiązuj kontakty z headhunterami.

Popracuj nad tym, żeby w twojej najbliższej sieci ‚networkingowej’ był bezpośredni kontakt do minimum trzech headhunterów, którzy potencjalnie mogą Cię zaprosić do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym. Istotne, aby były to osoby z twojego levelu doświadczenia albo operujące w branży, w której działasz bądź chcesz pracować docelowo. Dobrym sposobem są także rekomendacje osób, które polecą ciebie headhunterowi.

Headhunter nie lubi osób natrętnych.

Nie przypominaj się headhunterowi częściej niż maksymalnie raz na kilka miesięcy / pół roku. Jeżeli już kiedyś byłeś na rozmowie oraz zaprezentowałeś się bezpośrednio, on prawdopodobnie o tobie pamięta więc jeśli będzie miał właściwy projekt, sam się skontaktuje.

Headhunterzy najczęściej poszukują kandydatów na portalach pracy. Im więc lepiej zrobiony jest Twój profil (przejrzyście i konkretnie), tym większa szansa, iż dostaniesz zaproszenie na spotkanie. Headhunterzy  bardzo regularnie sprawdzają twoją aktywność online i badają, jak dbasz o swój wizerunek.

Zacznij inaczej myśleć o zmianie pracy

Zmień sposób myślenia odnośnie zmianie pracy z „Szukam pracy która da stabilizację, dobrą atmosferę oraz lepsze zarobki” na „Szukam pracy, będącej dla mnie inwestycją w siebie”. Przykładowo jeśli chciałbyś być dyrektorem marketingu w ogólnopolskiej telewizji, a dziś spełniasz funkcję menedżera marketingu lub brandu w firmie dystrybuującej filmy, to zainteresuj się również ofertami o niższej wartości.

Postaraj się, aby headhunter zapamiętał waszą rozmowę

Wybierz sobie jedną, najistotniejszą kompetencję oraz staraj się ją jak najdokładniej zaprezentować podczas rozmowy rekrutacyjnej. Pokaż, iż jesteś zaangażowany w to, co robisz, że posiadasz w sobie pozytywną energię, jesteś otwarty. Słuchaj aktywnie i nie skupiaj się jedynie na mówieniu. Zadawaj właściwe pytania – to pokazuje twój sposób myślenia oraz angażuje drugą stronę. Nawet jeśli nie dostaniesz tej pracy to zostaniesz przez headhuntera pozytywnie zapamiętany.

Wyrażaj na bieżąco wszystkie swoje wątpliwości dotyczące oferty

Nie ma nic gorszego od chodzenia na kolejne spotkania rekrutacyjne, uważając, że i tak nie zmienisz pracy. Wycofanie się w prawie ostatnim momencie sprawi, że headhunter oraz pracodawca stracą cenny czas oraz wrócą do punktu wyjścia. Następnym razem możesz być pewien, że rekruter zastanowi się dwa razy zanim zadzwoni do ciebie z ofertą pracy.

Zobacz nasze aktualne oferty pracy.

Zapraszamy!